Statystyki
- Odwiedziny: 1718515
- Do końca roku: 235 dni
- Do wakacji: 42 dni
TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Terapia integracji sensorycznej prowadzona jest w naszym przedszkolu jako metoda wspierająca rozwój dziecka.
Polega na aktywności ruchowej całego ciała, w dużej mierze spontanicznej - wybieranej przez samo dziecko, dostarczającej wrażeń przedsionkowych, proprioceptywnych (czucia głębokiego, wrażenia z mięsień i ścięgien) i dotykowych (czuciowych). Systemy przedsionkowy, dotykowy, proprioceptywny w rozwoju dziecka odgrywają najważniejszą rolę, stanowią również bazę do rozwoju systemu wzrokowego i słuchowego.
Nieprawidłowa integracja sensoryczna przejawia się występowaniem pewnych dysfunkcji w obrębie systemów zmysłowych.
Najczęściej spotykanymi dysfunkcjami integracji sensorycznej są: obronność dotykowa, czyli nadwrażliwość w odbiorze bodźców dotykowych; dyspraksja, czyli problemy z zaplanowaniem i wykonaniem nowych aktywności ruchowych oraz niepewność grawitacyjna, czyli lęk przy zmianie położenia ciała. Dysfunkcje integracji sensorycznej u dzieci są złożone i dotyczą często podstawowych systemów zmysłowych. U uczniów z którymi prowadzę terapię nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu przedsionkowego przejawiają się najczęściej: obniżonym napięciem mięśniowym, co wiąże się z utrzymywaniem nieprawidłowej postawy ciała, słabymi reakcjami równoważnymi, zaburzeniami w przystosowaniu posturalnym czyli umiejętnością przyjęcia pozycji ciała odpowiedniej do wykonywanej czynności, niepewnością grawitacyjną, trudnościami z percepcją wzrokową oraz słuchową. Nieprawidłowości w zakresie systemu proprioceptywnego dotyczą głównie: zaburzeń w planowaniu motorycznym, słabej percepcji własnego ciała, czyli odczuwania własnego ciała również podczas ruchu, w przestrzeni. Dysfunkcje w zakresie sytemu dotykowego dotyczą: nadwrażliwości na bodźce dotykowe w obrębie całego ciała, oraz sfery oralnej, trudności w różnicowaniu bodźców dotykowych, podwrażliwości dotykowej czyli poszukiwanie silnych doznań dotykowych, problemów z koncentracją uwagi oraz wzmożonej ruchliwości. Zaburzenia systemu przedsionkowego i proprioceptywnego powodują dysfunkcje systemu słuchowego i wzrokowego, a co za tym idzie opóźniony rozwój mowy, trudności w odtwarzaniu i naśladowaniu dźwięków, trudności w ocenie odległości, problemy z równowagą, oraz koordynacją wzrokowo-ruchową.
Terapia w naszym przedszkolu prowadzona jest w formie zajęć indywidualnych, po uprzedniej kompleksowej diagnozie procesów integracji sensorycznej. Dla każdego dziecka konstruowany jest indywidualny program terapeutyczny z ćwiczeniami dostosowanymi do poziomu rozwojowego, ukierunkowany na wyeliminowanie konkretnych problemów i według którego prowadzone są zajęcia. Odbywa się w pomieszczeniu specjalnie do tego przystosowanym i wyposażonym w odpowiednie przyrządy.
Poniżej przedstawiam przykładowe oddziaływania i ćwiczenia z zakresu integracji sensorycznej, które wykorzystuję na swoich zajęciach.
Pobudzać system przedsionkowy i proprioceptywny oraz tym samym doskonalić reakcje równoważne można poprzez:
- wprowadzanie sekwencji ruchowych ( tory przeszkód);
- aktywność ruchowa z jednoczesnym śpiewaniem czy mówieniem wierszyków;
- masaż różnymi strukturami akceptowanymi przez ucznia z wyraźnym naciskiem;
- huśtanie poprzez pchanie czy podciąganie za ręce, nogi;
- ćwiczenia na deskorolce: rzucanie do celu, przyciąganie za linę, odpychanie od ściany;
- dociskanie dużą piłką;
- przeskakiwanie przez przeszkodę;
- skoki w miejscu obunóż, jednonóż;
- skoki na piłce z uchwytami, w przód, tył i na boki;
- zabawy równoważne w siadzie, leżeniu na plecach z wykorzystaniem dużej piłki ;
- bujanie się w hamaku, na huśtawce połączone z koncentracją wzroku na przedmiocie;
- chodzenie stopa za stopą po wąskich ścieżkach, po rozłożonej linie lub narysowanej kredą;
- utrzymywanie równowagi na piłce;
- turlanie się połączone ze śledzeniem wyrazistego przedmiotu.
Funkcje percepcyjno-motoryczne można usprawniać poprzez:
- celowanie;
- zwijanie ciała w kłębek i rozwijanie go;
- przenoszenie drobnych przedmiotów umieszczonych między nogami;
- przeskakiwanie z nogi na nogę;
- rysowanie oburącz kółek, spiral, drabinek, ślimaków;
- chodzenie po ósemce;
- odbijanie piłki od ściany i podłogi;
- odbijanie balonika w nietypowy sposób: piąstkami, kolanami;
- wrzucanie piłeczki do kubeczka;
- imitacja ruchów pływania;
- chodzenie w koło i po obręczy;
- stosowanie tych samych aktywności w sekwencji.
Wyczuwanie własnego ciała można prowadzić poprzez:
- dotykanie i masowanie połączone z nazywaniem części ciała;
- różne rodzaje chodu, skakanie, przeskakiwanie, tupane;
- czołganie się po zróżnicowanej powierzchni;
- ćwiczenia równoważne.
Stymulacje układu dotykowego oraz proprioceptywnego stosuje się poprzez:
- pocieranie ciała z różną siłą i materiałem o różnej fakturze;
- kształtowanie czucia różnicującego;
- rozpoznawanie bodźców dotykowych;
- nazywanie dotykanych części ciała;
- "ciężka" praca mięśni;
- ćwiczenia z piłką lekarską;
- chodzenie po nierównych powierzchniach, fakturach;
- dociskanie rąk, nóg do reszty ciała;
- ściskanie dłońmi mokrych gąbek, wyciskanie mokrych szmatek;
- masaże ciała; można zastosować różne rodzaje ruchów;
- dotykowe zróżnicowanie przedmiotów bez kontroli wzrokowej;
- dotykanie różnych przedmiotów, np. śliskich, zimnych, ciepłych, chropowatych, gładkich, kłujących, puszystych, twardych, miękkich, szeleszczących itp.;
- zabawy materiałami sypkimi (ryż, groch, fasola), dotykanie, przesypywanie, oraz wyławianie z tych materiałów drobnych przedmiotów;
Percepcję wzrokową można usprawniać poprzez takie aktywności jak:
- odbijanie podwieszonej piłki, balonu, ręką, rakietką;
- łapanie piłki w pozycji siedzącej, stojącej , na dwóch i na jednej nodze;
- rzucanie do celu woreczków wypełnionymi różnymi materiałami;
- zabawy bańkami mydlanymi;
- oświetlanie w zaciemnionym pomieszczeniu latarka różnych przedmiotów;
- wodzenie wzrokiem za poruszającym się przedmiotem;
- oglądanie lampek choinkowych;
- rysowanie latarka po ścianie;
- zabawy z gazetami: gniecenie, darcie, składanie, lepienie kul;
- zabawy ze wstążkami: dotykanie, oplątywanie na dłoniach, zdejmowanie z dłoni,
machanie;
- wkładanie różnych przedmiotów do pojemników o różnych otworach.
Usprawnianie małej motoryki oraz precyzyjnych ruchów rąk:
- wymachy dłoni;
- zataczanie dużych i małych okręgów;
- zaciskanie pięści;
- układanie modeli z dłoni;
- segregowanie małych przedmiotów;
- celowanie małymi elementami do otworów;
- ćwiczenia palców; kiwanie, ruchy jednego wokół drugiego, pocieranie, stukanie o siebie, spacerki po stole, zabawy paluszkowe.
Rozwijanie obustronnej koordynacji ruchowej:
- czołganie się po podłodze w przód i w tył;
- chodzenie stopa, za stopą, w przód, w tył, wzdłuż i po linie;
- toczenie się po podłodze w różnych kierunkach;
- w leżeniu na plecach: przenoszenie za głowę nóg trzymających piłkę plażową;
- rzuty celownicze różnymi elementami;
- klaskanie nad głową, przed sobą, z prawej i lewej strony;
- chodzenie po równoważni;
- chodzenie z przedmiotem na głowie;
- przeskakiwanie;
- przenoszenie na tacy lekkich przedmiotów;
- strzelanie goli do bramki;
- toczenie piłki po torze;
- aktywności z naprzemiennym użyciem stron ciała- na deskorolce, "taczka", chodzenie po krążkach, przeskakiwanie przez coś, przerzucanie piłeczki z ręki do ręki, wspinanie się po drabince;
- sięganie po przedmiot znajdujący się po stronie przeciwnej do sięgającej ręki;
- odbijanie zwieszonego balonika czy piłki (naprzemiennie);
- segregowanie małych przedmiotów.
mgr Anna Jaworowska:
Terapeuta Integracji Sensorycznej;
Oligofrenopedagog;
Surdotyflopedagog;